Godt nytt år!

nyttårsforsett pust videoer Dec 31, 2023
Siste dag i 2023 🥰

Disse siste dagene av året har jeg tilbrakt på hytta. Gått på ski, måkt hyttetak, spist god mat og fått tid med familien.

Nå som klokka tikker mot nytt år om noen timer har jeg lyst å sende en stor takk til deg som har vært med meg i år! ❤️🙏
Takk til deg jeg har fått dele tid med på MediYogatimene på Grorudhuset, takk til deg som har fulgt meg gjennom onlinekurset "MediYoga / medisinsk yoga ved utmattelse", takk til deg som leser nyhetsbrevene mine og blogginnleggene og takk til deg som følger meg på facebook og instagram. Uansett hvilken gruppe du er i skal du vite at du gjør en forskjell for hverdagen min, og jeg er veldig takknemlig!

Nå når vi går inn i det nye året, en tid der mange setter seg optimistiske nyttårsforsett med store drømmer og planer for tiden som kommer, så har jeg lyst til å minne deg om hvor mye større forskjell du kan gjøre med små endringer over tid; små endringer som varer og er lette å opprettholde, enn med store skippertak.

De to første ukene av januar er den travleste tiden på treningssentrene. Alt er fullbooket. Allerede i februar er det blitt mye roligere. Denne måten å trene på sier seg jo selv at ikke er det som gir resultater for helsa di på sikt.

Det sies at det er lett å overvurdere hva du kan få til av forandringer på et par uker, men undervurdere forandringene du kan gjøre på noen måneder.

Dette er i høyeste grad også min erfaring!

Spesielt med utmattelsestilstander som den jeg har så er dette med å innføre små tiltak, små vaner som kan holde seg, et skritt av gangen, virkelig noe som kan gjøre en stor forskjell. Men dette gjelder likevel for alle! Noen minutter om dagen i et år gjør noe helt annet for deg enn store optimistiske skippertak i januar.

Du som har vært med meg på onlinekurset har nok hørt dette mange ganger allerede. Og har du vært med meg jevnlig på Grorudhuset en god stund har du sikkert også merket disse forskjellene yogaen gjør med deg over tid.

Et godt tips du kan ta med deg inn i det nye året er Lange dype åndedrag. Noen minutter med lange dype åndedrag hver dag kan virkelig gjøre underverker. Og hvis du er en av de som opplever at pust gjør deg mer stressa, ikke mindre, så bli lenge bare på starten av øvelsen. Fokuser på magen som utvider seg på innpust og senker seg på utpust. Myk mage. Og se for deg at du puster ut i korsryggen, nedover i bekkenbunnen, nedover i setemuskulaturen. Kanskje helt ned i tærne.

På denne siden finner du en innspilling av Lange, Dype åndedrag.

Hvis dette er ditt eneste nyttårsforsett; å gjøre lange, dype åndedrag en gang om dagen, kanskje når du uansett ligger i senga og skal sovne, så er det et enkelt, men effektivt tiltak som kan gi stor forandring for stressnivået ditt.

Les gjerne mer om diafragma (den største pustemuskelen som ideelt sett skal stå for 80% av puste-muskelbruken vår under hvile) i dette blogginnlegget: Om riktig pust og diafragma , og se 3D-videoen som er linket til i innlegget hvis du ønsker litt fordypning i hvordan bruke riktig pust som stressdemper i hverdagen.

Nyt de siste timene av 2023, så ønsker jeg deg og dine et riktig godt nytt år!

🥳🎉

Varme hilsener fra Hanne
 

Ikke gå glipp av ukentlige tips og inspirasjon! 

Bli med meg på eventyr med MediYoga, pust, meditasjon, og balanse i hverdagen. 

Jeg misliker spam og vil aldri misbruke opplysningene dine. Du vil motta eposter fra Frisk I Balanse, Hanne Søbye med nyttige tips, tilbud og nyheter. Du kan når som helst trykke "avmelding" i en e-post fra meg. Ved å legge inn opplysningene dine samtykker du i behandling av personopplysninger i tråd med personvernerklæringen