MediYoga / medisinsk yoga ved utmattelse

er for deg som:

* har en form for langvarig utmattelse og føler "vanlig" trening blir for tøft for kroppen.

* ønsker å lære verktøy som hjelper kroppens evne til å reparere seg selv

Ja, jeg ønsker å lære meg disse verktøyene!

Du er her fordi ...

... du drømmer om en hverdag mindre preget av utmattelse, med mer mestring og tilfredshet.

Du ønsker å finne tilbake til glede, ro, stabilitet og kontakt med kroppen.

Kanskje du tidligere har fått "hjelp" fra offentlig helsevesen med å trene deg opp, bare for å oppdage at dette gjorde deg enda dårligere?

Eller kanskje du presser kroppen din for langt hver gang du føler deg i litt bedre form, prøver å ta igjen for alt det tapte, bare for å ende opp med nytt krasj?

Det å dra til et yogasenter og følge faste timer føles kanskje som et prosjekt langt utenfor det du orker.

Du ønsker å føle deg trygg mens du gjør øvelser.

Du er klar for et program som kan ta deg steg for steg i riktig retning.

Hvordan MediYoga hjalp meg fra sengeliggende med utmattelse, tilbake til en bedre hverdag.

 

I 2019 søkte fastlegen meg inn på et opptreningsopplegg i det offentlige helsevesenet, for å hjelpe meg tilbake i jobb etter sykehusinnleggelse med lungebetennelse og blodforgiftning.

Under dette treningsopplegget kom jeg for første gang borti MediYoga, og jeg kjente med en gang at dette gjorde kroppen min godt.

Dessverre var dette bare en liten del av opptreningsopplegget. Hoveddelen var i treningssenter, tett fulgt av fysioterapeut.

Da jeg etter noen uker skulle trappe opp treningen med litt tyngre øvelser, sa kroppen min stopp.

Jeg endte opp sengeliggende, med et "krasj" det skulle ta mer enn et år å komme tilbake fra.

I denne første perioden etter krasjet var dagens hovedaktivitet å klare og sitte ved middagsbordet sammen med familien, før jeg fullstendig utslitt gikk opp trappa til soverommet igjen.

Etter noen uker prøvde jeg meg forsiktig på noen av øvelsene jeg hadde lært på MediYoga-timene. Liggende pusteøvelser, etterhvert noen enkle, sittende bevegelser, etterfulgt av liggende meditasjon.

Litt etter litt skulle det vise seg at MediYoga ble min grunnmur tilbake til livet. Tre og et halvt år etter dette "krasjet" er jeg ferdig med en toårig utdannelse som MediYoga-terapeut og yogalærer, og jeg har parallelt med utdanningen undervist gruppetimer i MediYoga 3-4 ganger i uka.

Jeg har mange takknemlige deltagere som får mye ut av disse vanlige MediYogatimene, men jeg har savnet sterkt å kunne hjelpe også deg som ikke er frisk nok til å komme på fysiske timer.

Derfor har jeg laget dette kurset. Jeg er veldig glad for at akkurat du har kommet over dette kurset og vurderer å melde deg på!

 

MediYoga/ medisinsk yoga ved utmattelse er et program som kan gi deg en ny grunnmur i veien til en bedre hverdag.

✔️ Steg for steg, hjemmefra, i eget tempo

✔️ Pusteøvelser liggende på yogamatte eller i senga

✔️ Enkle sittende øvelser, på matte, på stol eller på sengekanten

✔️ Pust, rolig dynamisk yoga og meditasjon

Onlinekurset MediYoga ved utmattelse vil hjelpe deg å bygge opp kroppen din samtidig som du hele veien lytter til kroppen og respekterer grensene den setter.

Hva er egentlig MediYoga?

MediYoga er en form for terapeutisk, medisinsk yoga utviklet i Sverige i samarbeid med sykehus og bedriftshelsetjenester for rehabilitering.

Yogaformen er mye brukt i det svenske helsevesenet, men du finner den også på norske sykehus. På LHL-sykehuset brukes MediYoga blant annet ved long covid.

MediYoga har røtter i tradisjonell yoga, og består av enkle, dynamiske øvelser med mye fokus på pust og mindfulness.

Det er gjort flere studier som viser positive resultater på stressrelaterte tilstander, ryggvondt, hjerterelaterte tilstander, høyt blodtrykk med mer.

I dette kurset er øvelsene spesielt tilpasset deg som sliter med utmattelse.

MediYoga hjelper nervesystemet til bedre balanse, gjennom bevisst pust, mindfulness og myke øvelser

Kurset vil vise deg:

* Enkle øvelser, steg for steg, som hjelper kroppen din igang, mens du hele tiden lytter innover og respekterer kroppens grenser.

* Hvordan pusten kan hjelpe deg med å finne bedre balanse i nervesystemet

* Hvordan du finner ro selv om du har et sinn som går på høygir

* Hvordan du lager små daglige rutiner som gjør stor forskjell på sikt

* Hvordan hvilen kan bli mer effektiv

* Hvordan du takler vanskelige følelser som kan dukke opp på veien

Gjennom videoer vil du steg for steg bli guidet gjennom pusteøvelser og enkle men effektive dynamiske yogaøvelser etterfulgt av hvile og meditasjon.

Du får også tilgang til jevnlig gruppecoaching der du kan sparre og stille spørsmål med meg.

Se mer detaljert om kursets innhold videre nedover på siden

MODUL 1

Hvordan bruke pusten til å regulere nervesystemet

I modul 1 vil du lære om pusten, gjennom liggende pusteøvelser der du får tak i den dype, diafragmatiske pusten som roer ned nervesystemet.

Du vil lære om pustefrekvens og hvordan den påvirker kroppen.

Og du vil lære om pustemuskulatur og hvorfor pusten kan roe kroppen så effektivt. 

Du vil også få noen gode løsninger på ulike utfordringer med pusten.

I tillegg vil du i denne modulen få gode råd om hvordan innarbeide nye vaner og rutiner, og tips om hvor kjøpe utstyr hvis du ønsker noe mer enn det du allerede har hjemme i stua.

MODUL 2

Kom trygt igang med bevegelse

I denne modulen begynner vi med enkle sittende øvelser etterfulgt av hvile. Du vil også få noen tips til alternative bevegelser du kan starte med hvis du er helt sengeliggende og ikke orker sittende øvelser.

Trygghet, er et viktig stikkord i denne leksjonen! Du skal føle deg trygg når du gjør bevegelsene, og aldri presse deg til noe som ikke føles godt.

Øvelsene du lærer er enkle, men effektive. De setter igang blodgjennomstrømning og hjelper igang kroppens og hjernens "avfallshåndteringssystem".

Du vil også lære om å bygge opp kroppen skritt for skritt, og la kroppen integrere og bearbeide ny aktivitet.

Denne modulen legger grunnlaget for å kunne gjennomføre hele yoga-programmer senere i kurset.

Du får en jevn oppbygning av øvelser, mens du hele tiden tar hensyn til kroppen og lytter innover.

MODUL 3

Meditasjon og oppmerksomhets- trening

I modul 3 vil du lære om meditasjon og oppmerksomhetstrening, og om hvorfor disse er veldig viktige verktøy for å finne balanse i nervesystemet.

Du vil lære om hvorfor oppmerksomhetstrening er viktig når du skal lære noe nytt, spesielt i en situasjon der du sliter med utmattelse, kanskje fulgt av hjernetåke.

Du vil også lære om hvordan tilstedeværelse hjelper kroppen og nervesystemet i hverdagen.

Vi vil gå gjennom forskjellige typer meditasjon og mindfulnessøvelser, så du selv kan finne din favoritt.

 

MODUL 4

Bedre søvn

Mange som sliter med utmattelse får også problemer med søvnen.

I denne modulen vil du få forståelse for hvorfor det er vanlig å slite med søvnen under utmattelse, og dermed også hvilke tiltak som kan gi best resultater.

Du vil få gode tips til tiltak som kan hjelpe deg til bedre søvn, og en sjekkliste for tiltak du kan gjennomføre.

Du får lære pusteøvelser som kan hjelpe deg å lettere sovne, og vi går igjennom MediYogaprogrammet "På sengekanten".

MODUL 5

Klar for yogaprogram

I denne modulen vil vi gå igjennom noen av startpakkene / begynnerprogrammene i MediYoga, men med kortere versjoner av øvelsene enn vanlig og med lengre og liggende hvile.

Jeg kommer også til å snakke litt om viktigheten av å alltid lytte til kroppens signaler, stå over øvelser som ikke oppleves gode og legge seg ned og hvile når man kjenner det er det kroppen trenger.

Her lærer du også grunnuttrykkene i MediYoga.

MODUL 6

Nervesystemet

I denne modulen får du lære om nervesystemet vårt og hvordan det påvirker stressnivået vårt og evnen til å virkelig hvile.

Du får lære om vagusnerven, som er letteste vei til å direkte påvirke nervesystemet vårt, og metoder til akkurat dette.

Du får også lære om hjernens og kroppens samspill, og hvordan disse påvirker hverandre.

MODUL 7

Veien videre

I denne siste modulen får du en oppsummering av kurset, og hjelp til å få klarhet i hva som er viktig for deg å ta med deg i arbeidet videre.

Vi går gjennom hvilke MediYoga-ressurser som finnes, og som du kan bruke til å fortsette reisen din.

Du får også litt innsikt i andre supplerende ressurser som finnes for deg med utmattelse.

I tillegg får du:

Facebook:

-tilgang til lukket facebookgruppe der du kan bli kjent med andre i samme situasjon, dele fremgang, frustrasjoner og stille spørsmål.

Gruppecoaching:

- tilgang til jevnlig gruppecoaching online der du kan stille spørsmål når du står fast eller har ting du lurer på.

 

“Jeg anbefaler Hanne’s “MediYogakurs ved utmattelse” på det varmeste. Kursinnholdet er en skattekiste av øvelser, kunnskap, undervisning, veiledning og forslag, som kan tilpasses egen hverdag, grad av utmattelse og tiden akkurat du trenger for å bli bedre."

Line Pedersen -51, spesialsykepleier i psykisk helse

Er du klar for å bli med?

DELBETALING OVER 3 MND.

1020

PER MÅNED

PENGENE TREKKES FRA KONTO HVER MND. I TRE MÅNEDER

TILGANG TIL KURSET I ET ÅR.

KJØP KURSET NÅ

BESTE PRIS

2890

MEST FOR PENGENE

TILGANG TIL KURSET I ET ÅR.

KJØP KURSET NÅ

INGEN RISIKO!

 

Hvis du finner ut innen 30 dager at dette kurset ikke er noe for deg så får du pengene tilbake.

 

Les kjøps- og medlemsvilkårene her for mer informasjon. 

 

Du får også disse bonusene

Disse bonusene følger med kurset:

 

Timeplan:

En timeplan du kan laste ned og henge på kjøleskapet eller veggen, til hjelp for å innarbeide de nye rutinene.

Søvn-sjekkliste:

En sjekkliste med forskjellige tiltak du kan teste ut for bedre søvn.

5 tips til hvordan innarbeide nye rutiner:

En PDF med 5 gode tips til hva du kan gjøre for å innarbeide nye rutiner som kan gjøre en stor forskjell på sikt

Noe av det viktigste MediYoga kan lære deg er å lytte til kroppen. Du gjør yogaen med øynene igjen og fokuset rettet innover i deg selv, og lar bevegelser og pust gå i ett.

Hei, jeg er Hanne

 

Jeg kommer opprinnelig fra musikeryrket, men sykdom gjorde at livet tok en annen vei, og jeg er nå utdannet MediYoga-terapeut og yogalærer, pustecoach og mindfulnesslærer.

Jeg bor i Groruddalen med mann og to barn og underviser kurs i MediYoga på Kalbakken og på Lørenskog.

Dette onlinekurset har jeg laget fordi jeg brenner for at andre som står i de samme utfordringene jeg har stått i skal få oppleve samme mestring og bedring som disse verktøyene har gitt meg.

Hva sier deltagerene?

“Kroppen er roligere, og eg tåler meir aktivitet. Har begynt å jogge litt. Deilig. Tusen takk for all god hjelp, Hanne! Eg har hatt så mange gode MediYoga-økter." 

Ingrid
“Jeg syns jeg lærer så mye ettersom du formidler mye kunnskap. Å vite HVORFOR og HVA som skjer er så interessant. Og i tillegg kjenner jeg at kroppen har godt av det. Jeg er så glad for at jeg fant kurset ditt og er så fornøyd med det!" 

Magnhild
“Har hatt stort utbytte av dette kurset, og føler jeg har fått en sterkere kropp og et stødigere sinn" 

Ranveig

MediYoga kan hjelpe deg til bedre søvn, bedre fordøyelse, bedre pust og generelt bedre helse.

Ofte stilte spørsmål

 

JEG VIL GJERNE BLI MED PÅ DETTE KURSET!

Forbehold:

Jeg er ikke lege. MediYoga er en trygg yogaform som kan tilpasses de aller fleste, men hvis du er usikker på om disse øvelsene er for deg så sjekk med legen din. Du må alltid ta ansvar for din egen helse.

Foto på siden: Bård Egil Torgersen, Pexel og privat